Dnes vám předneseme pár hlavních důvodů, proč alespoň kondiční přeleštění laku jednou ročně není úplná zbytečnost. Možná bude díky nim váš lak v lepší kondici.
Mytí auta má svá pravidla i úskalí
Každé mytí auta po sobě zanechá následky. Může za to kartáčová myčka, ale i super mytí s odmočením špíny, aktivní pěnou, oplachem, osušením vzduchem a ručníkem. Klasická myčka vám lak doslova domlátí už při prvním mytí. Při šetrném detailerském mytí uvidíte první poškození nejspíše až po pár desítkách umytí.
Pokud wapkou začnete z auta oplachovat bahno a nečistoty pod vysokým tlakem, tlačíte je proti laku, než s vodou odplavou pryč, což způsobí drobná poškození. Kontaktní mytí je prostě problém. Stačí maličký zaseknutý kamínek či nečistota v mycí rukavici nebo v sušící utěrce či ručníku a poškození jsou ihned na světě.
Zima jako postrach laku
Jízda po dálnici ve sněhu ve spoustě aerosolu plného soli, kamínků a nečistot je noční můrou každého majitele auta. Pokud vám venku na auto nasněží, sníh musíte dostat z auta. Prašan odfouknete fukarem, ale těžší mokrý sníh musíte prostě omést. Sníh s sebou při ometání vezme i nečistoty a díky nim, ale i pouhým dotykem samotného smetáčku se lak opět plní dalšími škrábanci. To nastane i při tání, kdy se s nečistotami masa sněhu sama sveze po střeše a kapotě.
Nečistoty ve vzduchu i zásahy okolí
Na silnicích kolem ve vzduchu létá mnoho nečistot, brzdového prachu, kamínků, polétavé rzi, asfaltu, soli i štěrku a ošlehává lak auta. Často vám poničí lak větvičky keřů nebo stromů. Chodci se vám často otřou o lak bundou se zipem nebo v riflích s kovovými cvočky. Degradaci laku v čase působí UV záření, které způsobuje pozvolné blednutí a selhávání clearcoatu. Potíže působí i drobná oxidace laku na mikroskopických hranách poškození, ptačince a smůla ze stromů.
Kondiční přeleštění laku není zbytečnost
Ať už vám na kapotu auta děti kreslí sněhuláky, anebo vám lak poškodí klíčem naštvaný soused, péče o lak se vyplatí. Nemyjte auto bez předmytí pěnou a buďte opatrní. Díky tomu bude lak degradovat méně a pomalu a vaše auto bude i po dvou letech vypadat jako zánovní vůz z autosalonu. Vždy má smysl přeleštit jej aspoň finišovací pastou a dát mu ochranu, co si zaslouží. Omezíte poškození laku.